Museumtrams in 1975
In de vijftiger jaren besloot de HTM al het oude trammaterieel te vervangen door PCC-cars. Tramwegbelangstellenden vroegen zich af of er geen oude trams behouden moesten blijven. De NVBS nam contact op met de HTM wat resulteerde in het bewaren van motorwagen 164 en de twee aanhangwagens 505 en 614. De 164 bleek echter te slecht om mee te rijden en men besloot motorwagen 265 rijvaardig te houden. De 265 heeft met de 505 daarna acht zomers op de lijnen 8 en 9 naar Scheveningen gereden.

Strandtram, lijn 8
Motorwagen 265 (1921) met aanhangwagen 505 (1905)
Gevers Deynootplein Scheveningen, 1 juli 1967
(ansichtkaart Total Photo)
In 1965 werd van de buitenlijners motorwagen 57 en aanhangwagen 118 voor museale doeleinden terzijde gesteld.
Van de eerste sneltram (lijn 11) werd motorwagen 810 met aanhangwagen 769 behouden.
Buitenlijner, lijn 1
Motorwagen 57 (1923) met salonwagen 118 (1924)
Delftweg Rijswijk, 19 april 1986
(foto Gerard van Vliet)


Sneltram, lijn 11
Motorwagen 810 (1927) met aanhangwagen 769 (1929)
Zeerust, Scheveningen 13 juli 1977
(ansichtkaart Total Photo)
In 1965 werd vanuit de NVBS de Tramwegstichting (TS) opgericht.
Een geheel uit vrijwilligers bestaande Haagse werkgroep van de TS ging aan de slag met de terzijde gestelde sneltram en daarna met de buitenlijner. In 1971 werd ook motorwagen 164, na een tijdelijk onderkomen in Enschede, in Den Haag door de werkgroep hersteld.
Stadstram, lijn 3
Motorwagen 164 (1908) met aanhangwagen 614 (1912)
Lange Voorhout Den Haag, 4 augustus 1979
(ansichtkaart Total Photo)

Zo waren in 1975, door het werk van de TS vrijwilligers, vier combinaties van verschillende HTM tramtypes rijvaardig behouden.
Het werk aan de oude trams bleef sterk afhankelijk van schenkingen en van beschikbare werk- en opstelplaatsen.
Voor de HTM stond het ontwikkelen van een modern openbaarvervoerbedrijf voorop waarbij voor oude trams weinig plek was.
Dat veranderde in 1982. De gemeente Den Haag plaatste 18 museumwagens op de gemeentelijke monumentenlijst.
Een volgend belangrijk besluit was om de niet meer in gebruik zijnde remise Frans Halsstraat te gaan gebruiken als museumremise. Vanaf 1989 is hier het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM) gevestigd.
Maar tot op de dag van vandaag blijft al het onderhoud aan en het rijden met de museumtrams het werk van vele vrijwilligers.